L’operatiu ha comptat amb un equip format per set persones, de les quals cinc van ser contractades per donar resposta adequada a les diferents necessitats
El Consell Comarcal del Segrià ha tancat l’operatiu que va posar en marxa per a la Campanya Agrària d’estiu amb un balanç positiu que queda reflectit en les xifres del servei: 277 persones ateses, actuacions en 13 municipis, distribució de 927 lots d’aliments i 1.027 actuacions relacionades amb la Covid, a més de 142 persones traslladades als dispositius d’aïllament habilitats i 87 viatges. També s’han fet 62 derivacions a altres serveis.
Segons el vicepresident del Consell i cap de l’àrea de Serveis Socials, Toni Bosch, “el balanç de la campanya d’aquest any és positiu perquè hi ha hagut molt bona coordinació de l’equip del Consell amb la delegació del Govern i les entitats que treballen amb persones temporeres com Creu Roja.” Bosch ha explicat que “això ha permès detectar ràpidament els casos de vulnerabilitat i donar una resposta àgil i adequada”. Finalment, ha destacat que “també hi ha ajudat molt el control de la situació epidemiològica i l’alt nivell de vacunació.”
Aquesta Campanya Agrària es va posar en marxa el passat mes de maig i ha comptat amb un equip format per set persones: les dues tècniques d'Immigració que treballen durant tot l’any al Consell i cinc persones més que han estat contractades durant els sis mesos de la campanya: tres tècniques de perfil social, una coordinadora i un xofer. Tres de les contractacions es van fer mitjançant el SOC (Servei Públic d’Ocupació de Catalunya) i les altres directament pel Consell per tal de reforçar l’equip, que ha treballat sota la coordinació de l’àrea de Serveis Socials. A més, el Consell va llogar una furgoneta per fer trasllats i cobrir altres necessitats que poguessin sorgir durant la campanya.
Pel que fa a les actuacions que s’han dut a terme de maig a setembre, l'equip ha atès un total de 277 persones arribades al territori amb l’objectiu de treballar en la campanya de la fruita dolça i que, per diferents motius, viuen en infrahabitatges o assentaments (263 homes i 14 dones). Són d’una vintena de nacionalitats diferents. Aquestes atencions es van fer sobretot al juliol (127 usuaris) i a l’agost (120 usuaris), mentre que al setembre la xifra va caure fins als 99 usuaris. Les actuacions s’han realitzat en 13 municipis.
La comunicació i coordinació amb els ajuntaments i les entitats locals ha estat una tasca prioritària per a l’equip. És per aquest motiu que s’ha distribuït material divulgatiu sobre la prevenció de la Covid-19 dins el marc de la Campanya Agrària. A més, el Consell Comarcal del Segrià ha lliurat lots d’aliments d’urgència, per l’espai de triatge (prevenció de la Covid-19), distribuint un total de 54 lots d’aliments. En total, s’han entregat 927 lots entre ajuntaments i usuaris del servei.
Incidint en el tema de la prevenció de la Covid-19, la intervenció de l’equip durant la campanya agrària s’ha centrat en tres actuacions generals: sensibilització i informació; tramitació de la Targeta Sanitària (TSI) temporal per a la vacunació; i derivació a cribratges i vacunacions. En total, s’han fet 1.027 actuacions Covid i s’han traslladat als dispositius d’aïllament habilitats (la Manreana, Nastasi i alberg de Soses) un total de 142 persones, havent fet 87 viatges.
D’altra banda, l’equip de campanya també ha fet 62 derivacions a altres serveis com l’àrea d’Immigració i Ciutadania, el Programa de Dinamització Cívica, l’Àrea de Serveis Socials Bàsics, totes elles del Consell Comarcal; ajuntaments; Creu Roja Lleida, Càritas Diocesana Lleida; l’àrea Bàsica de Treball Social; l’Hospital Santa Maria i els Mossos d’Esquadra.
Cal recordar que les tres grans línies d’acció del programa de Campanya Agrària del Consell Comarcal del Segrià han estat el reconeixement del territori, l’atenció i suport als usuaris i la prevenció de la Covid-19. Algunes de les actuacions que ha fet l'equip són: l’acollida i recollida de dades de les persones; la informació i presentació del projecte als ajuntaments i entitats locals; la detecció de necessitats; l’entrega d’aliments d’urgència; la derivació a altres recursos i/o serveis; i el seguiment de cada persona usuària.