Aquest divendres 2 de març, ha tingut lloc a la Sala de Plens del Consell Comarcal del Segrià, la xerrada informativa sobre les “Clàusules Sòl”. La xerrada ha estat organitzada per Associació de Consumidors de Lleida CUS, SALUT CONSUM I ALIMENTACIÓ i realitzada per l’advocada Meritxell Estriarte.
Existeixen diferents tipus de clàusules abusives i, per tant, diferents opcions de reclamació.
1. Clàusula referida a les despeses de constitució d’hipoteca:
Es pot tenir en compte en el moment de la reclamació:
- Aranzels notarials 50% (ambdues parts, banc i usuari)
- Aranzels registrals 50% (ambdues parts, banc i usuari)
- Despeses de gestoria 50%
2. Clàusula de venciment anticipat:
- Estipulació imposada per l’entitat financera, excepció i no la forma general procedir davant l’incompliment pel prestatari. És nul·la (negociable amb l’entitat bancari per les despeses).
3. Clàusula d’interessos de demora:
- Els jutjats especials consideren abusius els interessos de demora. Per no pagar una mensualitat, poden arribar a cobrar un 29% de la quantitat de interessos.
4. Matèria d’Hipoteques Multidivisa:
- Les clàusules qüestionades han de superar el control de transparència i la seva nul·litat determinada l’eliminació de les referències a la denominació en divises del préstec, que resta concedit en euros i amortitzat en euros (Relacionat, doncs, amb el canvi de moneda).
5. Clàusula relativa als límits de variabilitat del tipus d’interès (Clàusula terra):
- Devolució dels imports indegudament abonats que s’ha de fer des de la data de subscripció del contracte més l’interès legal del diners de cada cobrament indegut. On establia un màxim i mínim.
PROCEDIMENT RECLAMACIÓ PRÈVIA DEVOLUCIÓ CLÀUSULES SÒL
Passos a seguir:
- Cal presentar una reclamació a l’entitat de crèdit (de manera fefaent perquè en quedi constància: Mitjançant una carta certificada o burofax amb justificant de recepció o amb la constància del segell de l’entitat, o bé per via electrònica amb la constància d’un número de reclamació de l’entitat).
- Un cop rebuda la reclamació, l’entitat de crèdit enviarà una comunicació al consumidor amb el càlcul desglossat de l’import a retornar, incloent-hi els imports dels interessos.
- Si l’entitat considera que no procedeix la devolució de l’import, haurà d’argumentar les raons.
- El consumidor haurà de dir si esta d’acord amb el càlcul. Si ho està, l’entitat de crèdit, la devolució en efectiu.
- El termini màxim per arribar a un acord entre consumidor i l’entitat a la devolució es de 3 mesos des de la presentació de reclamació.
- L’entitat ha d’informar que les devolucions acordades poden generar obligacions tributàries.
- Les parts no poden Presentar cap reclamació judicial o extrajudicial durant el temps que duri la reclamació prèvia.
PROCEDIMENT PER VIA JUDICIAL I ASSESSORAMENT
- Oficina Servei d'Orientació Jurídica de l'Il·lustre Col·legi d'Advocats de Lleida
Horari cita prèvia: de 12h a 15h (973.240.041)
- Associació de Consumidors de Lleida CUS, SALUT CONSUM I ALIMENTACIÓ
Horari: de dilluns a divendres, de 10.30h a 17h - C. Sant Pere Claver, 5, 25005 Lleida (973.270.220)